Hvad er en visuel identitet – og hvad betyder den for din virksomhed?

Du har sikkert hørt at det er en god ide at have en klar visuel identitet. Det er rigtigt at det har stor indflydelse og gør en stor forskel, hvis du vælger at have en god og gennemarbejdet visuel identitet.

Det giver dig så mange fordele at have en klar visuel identitet. Det er nemmere at lave markedføringsmateriale, holde en grafisk linie og dermed være konsistent i dit budskab.

Konsistens er vigtigt – at være konsekvent og gemmenført i det budskab du viser verden. Hvis du skifter designs og udseende mellem forskellige platforme – eller bare fra opslag til opslag på f.eks. Facebook eller Instagram – har én stil på dine visitkort og en anden på din hjemmeside, så har du med meget stor sandsynlighed forvirret dine kunder. Både nuværende og potientielle.

Har du derimod fastlagt en visuel identitet, så sender du de samme signaler gennem hele din markedsføring – både online og i de fysiske materialer.

Hvad er en visuel identitet?

En visuel identitet er en grafisk designlinje, som du for lavet af en professionel grafiker og bruger som »rettesnor« i din virksomheds grafiske materialer. Den indeholder en masse retningslinjer og regler for hvordan dit logo og din grafik bør benyttes.

Det kan være små ting som:

  • Afstand mellem elementerne
  • På hvilke baggrunde logo fremstår bedst, og som bør benyttes
  • Grundlæggende skrifttyper
  • Farver
  • Grafiske elementer – og hvordan de benyttes
  • Billedmateriale – evt. en rettesnor for hvilke billeder der bør bruges – eller i en speciel tone

Hvad koster det?

Prisen for en visuel identitet svinger rigtig meget. Det kommer helt an på dit og din virksomheds behov. Man kan have behov for mange skabeloner på markedsføringsmaterialer eller få. Derfor kan der ikke laves en fast pris for en visuel identitet.

  • Logodesign
  • Grafisk element
  • Regler for brug af elementer
  • Valg af farver
  • Valg af skrifttyper
  • Guide, som gør det nemt for dig at følge linien
  • Filer i alle relevante filformater
  • Alt bliver selvfølgelig sat lækkert op.

Dine behov kan godt være større – eller mindre. Din visuelle identitet kan for en merpris også indeholde eksempler på layout af fx e-bøger, visitkort, rollups, flyers, brochurer og SoMe-opslag.

Kontakt mig gerne via kontaktformularen her på siden eller skriv på helene@wurtzgrafisk.dk og få et uforpligtende tilbud, der er tilpasset netop dit behov.